Raadsvergadering 12 december 2019
Plaats | Raadhuis Landerd, Pastoor van Winkelstraat 5 Schaijk |
---|---|
Tijd | 19:30 uur |
Voorzitter | M.C. Bakermans |
Aanwezig: M. Bakermans (voorzitter), Mw. E. Weijenberg (griffier), N.de Jong, A. de Kleijn, Mw. C. Henst (DS97), H. van Tiel (LZ), A. de Louw, H. van den Broek, R. Müller (RPP), J. Zwaans (DM), J. van den Heuvel, R. Steemers, T. van den Berg (MV), Mw. M. Hoek (VVD), Mw. M. Slegers, G. Benneker (PL), S. Reitsma, PH Jonkergouw (CDA), en de wethouders M. Böhmer, H.Vereijken.
Afwezig met kennisgeving: J. Pijnappels (PL), wethouder B.Brands.
Documenten
- Agendabundel (107.9M)
- geluid RV 12-12-19 ag pnt 1 en 2.mp3 (25.0M)
- geluid RV 12-12-19 ag pnt 3 tm 10.mp3 (37.6M)
- Getekende besluitenlijst RV 12 december 2019.pdf (425.0K)
- Concept_Besluitenlijst_Raadsvergadering_12_december_2019.docx (44.2K)
Agenda
1 - opening en mededelingen
De burgemeester nodigt u uit tot het bijwonen van een openbare vergadering van de gemeenteraad die gehouden wordt op donderdag 12 december 2019, aanvang 19.30 uur in de raadszaal van het raadhuis van Landerd, Pastoor van Winkelstraat 5 te Schaijk.
De agenda en alle bijbehorende stukken zijn door raads- en collegeleden digitaal in te zien via iBabs. Het publiek kan de stukken inzien via www.landerd.nl/bestuur-en-organisatie/gemeenteraad.
2 - spreekrecht voor het publiek
Inwoners mogen inspreken over onderwerpen die de raad aangaan. De maximale spreektijd is 5 minuten.
Mevr. Meulenbroek komt inspreken over haar brief C1 milieuveiligheid rond Schuifelenberg 19
- C1 Brief voor gemeenteraad Mevr. Meulenbroek.pdf (123.2K)
- C1 bijlage TijdlijnSchuifelenberg 19.pdf (452.0K)
3 - trekking stemmingscijfer
4 - vaststelling agenda
Agendapunt 5a: RPP stelt voor om agendapunt 5a zienswijze Notitie Reikwijdte Detailniveau mestbewerkingslocaties te schrappen. De toegezegde zienswijze is verstuurd en de agendering van het lokaal beleid mestvisie volgt later.
Agendapunt 6a: CDA vraagt om het agendapunt 6a Sport en Spel Reek te behandelen op het aspect van het eigenaarschap.
Agendapunt 7: VVD stelt voor om de behandeling van ingekomen stuk C1 te betrekken bij agendapunt 2 spreekrecht voor het publiek.
5 - BESPREEKSTUKKEN
5.a - zienswijze Notitie Reikwijdte Detailniveau mestbewerkingslocaties
Op 7 november 2019 is een motie aangenomen om het concept NRD (Notitie Reikwijdte Detailniveau) te agenderen voor bespreking tijdens de voorbereidende raadsvergadering van eind november en de raadsvergadering van 12 december 2019.
In de voorbereidende vergadering van 27 november is door het college toegezegd een zienswijze naar de provincie te zenden over de NRD. De RPP heeft een motie over de mestvisie aangekondigd.
De bijgevoegde zienswijze is op 29 november per mail en per post naar de provincie verstuurd.
- R1 Notitie Reikwijdte en detailniveau mestbewerkingslocatie.pdf (524.2K)
- concept nrd mestbewerkinglocaties noord-brabant.pdf (6.5M)
- Getekende motie vreemd aan de orde over Notitie Reikwijdte Detailniveau mestbewerkingslocaties_AANGENOMEN.pdf (148.6K)
- zienswijze gemeenteraad Boekel op Notitie Reikwijdte en Detailniveau plan-MER locaties mestbewerking.pdf (184.8K)
- 20191129 Inspraak NRD mestbewerkingslocaties.pdf (221.1K)
6 - HAMERSTUKKEN
6.a - Sport en Spel Reek
Het traject Sport en Spel Reek is sinds medio 2017 van start gegaan. Het hoofddoel hierbij wordt in het Visiedocument van de initiërende verenigingen als volgt beschreven: “Het minimal in stand houden en verbeteren van de leefbaarheid in Reek door het behoud van de bestaande verenigingen en het versterken van de onderlinge samenwerking”. In de tien daarvan afgeleide doelstellingen wordt onder andere gesproken over het creëren van één centrale plek waar iedereen terecht kan om te sporten, te spelen of te ontmoeten. Eén sociaal verzamel- en vertrekpunt voor sport en spel. Sport en Spel Reek is organisatorisch onafhankelijk van de gemeente en financieel minimaal afhankelijk van de gemeente (beide voor borging en toekomstbestendigheid).
- Getekend raadsbesluit Vaststellen kredieten voor realisatie Sport en Spel Reek.pdf (65.3K)
- raadsvoorstel Sport en Spel Reek en oude locaties.docx (94.2K)
- raadsbesluit Sport en Spel Reek.docx (52.6K)
- Bijlage 1 raadsvoorstel risico's en kansen.docx (19.1K)
- Presentatie gemeenteraad Sport en Spel Reek.pdf (5.9M)
- 10de begr.wijziging 2019 Sport en Spel Reek deel Raad.pdf (129.8K)
- Getekende begrotingswijziging 10-Sport en Spel Reek.pdf (446.9K)
- 2de begrotingswijziging 2020 Sport en Spel Reek deel Raad.pdf (130.5K)
- Getekende begrotingswijziging 2- Sport en Spel Reek.pdf (492.6K)
- 20191209 Antwoord op vragen CDA over Sport en Spel Reek RV 12-12-2019 ag.pnt. 6a.pdf (375.0K)
- Bijlage 20191209 Fin onderbouwing raadsvragen.pdf (222.9K)
- Bijlage Overzicht nieuwe locatie Sport en Spel.PNG (1.1M)
6.b - Leergeschiedenis Samen Landerd Samen Beter
In de raadsvergadering van december 2016 is besloten om een integrale preventieagenda te gaan ontwikkelen vanuit de methodiek van programmamanagement. Samen met Robuust hebben we in twee jaar tijd toegewerkt naar een gedragen programmaplan ondertekend door 11 organisaties (GGD, ONS Welzijn, BrabantZorg, Gemeente Landerd, Pantein, Optimus, Praktijk Jij & Ik, Zorgcoöperatie Zeeland, Zorgcoöperatie Schaijk, Huisarts Schaijk en Bibliotheek Landerd). Zij hebben met elkaar afgesproken vanuit een gelijkwaardig partnerschap te willen samenwerken op vier thema’s: preventie drugs & alcohol, opvoeding, mantelzorg en eenzaamheid. 2019 was ons eerste uitvoeringsjaar waarin we samen activiteiten hebben uitgevoerd op deze thema’s (en zo de preventieagenda hebben gevormd). Omdat dit een nieuwe manier van samenwerken is, werken we met een leergeschiedenis i.p.v. een traditioneel vormgegeven evaluatie. Deze leergeschiedenis geeft ons input voor waar we in fase 2 aan moeten werken om een duurzame verandering te realiseren. Het basisdocument (de leergeschiedenis) gaat over het proces en het partnerschap. De gerealiseerde activiteiten op de vier thema’s zijn terug te lezen in bijlage 2.
- Getekend raadsbesluit Leergeschiedenis Samen Landerd Samen Beter fase 1.pdf (50.1K)
- Raadsvoorstel Leergeschiedenis Samen Landerd Samen Beter fase 1 2019.docx (67.2K)
- Raadsbesluit Leergeschiedenis Samen Landerd Samen Beter fase 1.docx (272.3K)
- 20191029 Leergeschiedenis fase 1 SLSB.pdf (1.0M)
- Bijlage 1 Doelen Inspanningen Netwerk .pdf (313.9K)
- Bijlage 2 - de vier thema's .pdf (915.6K)
- Bijlage 3 - Samen Landerd Samen Beter in de media.pdf (11.6M)
6.c - Regionaal beleidsplan jeugdhulp 2020-2023
In 2014 is in de regio Noordoost Brabant door alle gemeenten besloten om samen te werken op het gebied van inkoop gespecialiseerde jeugdhulp. Deze gemeenten hebben toen een beleidsplan jeugdhulp vastgesteld. In 2018 is dit beleidsplan geëvalueerd en verlengd voor de duur van één jaar. De belangrijkste conclusie was dat de transitie geslaagd is, maar de transformatie nog niet. De komende jaren ligt daarom de focus op transformatie. De doelen en de acties die daarbij horen zijn opgenomen in dit Regionaal beleidsplan jeugdhulp 2020-2023 Noord Oost Brabant.
Het Regionaal beleidsplan jeugdhulp 2020-2023 Noord Oost Brabant leggen we ter vaststelling voor aan de gemeenteraden.
- Getekend raadsbesluit Regionaal beleidsplan jeugdhulp 2020-2023 Noord Oost Brabant.pdf (50.5K)
- Raadsvoorstel regionaal beleidsplan jeugdhulp 2020-2023 Noord Oost Brabant.docx (64.5K)
- Raadsbesluit regionaal beleidsplan jeugdhulp 2020 -2023.docx (272.0K)
- Bijlage 1 Regionaal beleidsplan jeugd 2020 - 2023.pdf (459.4K)
- Bijlage 2 Gevraagd advies van de Adviesraad Sociaal Domein met betrekking tot beleidsplan jeugd 2020 - 2023.docx (18.3K)
- Bijlage 3 Brief reactie op bevinden van ASD ten aanzien van het Regionaal beleidsplan jeugdhulp 2020 - 2023.pdf (88.0K)
6.d - 2e bestuursrapportage 2019
Met deze Bestuursrapportage informeert het college van burgemeester en wethouders de raad over de financiële afwijkingen die zich in de uitvoering van de begroting over het lopende boekjaar hebben voorgedaan.
- Getekend raadsbesluit 2e bestuursrapportage 2019.pdf (53.7K)
- Raadsvoorstel 2de Burap 2019.docx (69.8K)
- Raadsbesluit 2e burap 2019.docx (272.9K)
- 2e burap 2019.pdf (899.2K)
- 3de begrotingswijziging 2020 2de Burap 2019 deel Raad.pdf (102.6K)
- Getekende begrotingswijziging 3 - 2de Burap 2019.pdf (381.3K)
- 9de begr.wijziging 2019 2de Burap 2019 deel Raad.pdf (106.6K)
- Getekende begrotingswijziging 9 - 2e bestuursrapportage 2019.pdf (421.4K)
- 20191126 Antwoord op vragen PL over 2e burap 2019 definitief.pdf (402.4K)
- Getekende begrotingswijziging 104 - 2e bestuursrapportage 2019.pdf (393.4K)
6.e - Belastingmaatregelen 2020
Het college stelt de volgende belastingmaatregelen voor. Deze treden op 1 januari 2020 in werking. De hoogte van de leges is conform de vastgestelde programmabegroting 2020. U wordt gevraagd om de tarieven voor 2020 vast te stellen.
- Getekend raadsbesluit Belastingmaatregelen 2020.pdf (60.0K)
- Raadsvoorstel Belastingmaatregelen 2020.docx (58.8K)
- Raadsbesluit Belastingmaatregelen 2020.docx (262.8K)
- 1 verordening afvalstoffenheffing 2020 definitief.docx (481.0K)
- 2 verordening forensenbelasting gemeente Landerd definitef.docx (481.8K)
- 3 Legesverordening gemeente Landerd 2020 definitief.doc (1.1M)
- 4 verordening lijkbezorgingsrechten gemeente Landerd 2020 definitef.docx (491.2K)
- 5 verordening marktgelden gemeente Landerd 2020 definitief.docx (482.1K)
- 6 verordening onroerendezaakbelastingen gemeente Landerd 2020 definitief.docx (482.2K)
- 7 verordening precariobelasting gemeente Landerd 2020 definitef.docx (483.1K)
- 8 verordening rioolheffing gemeente Landerd 2020 definitief.docx (485.0K)
- 9 verordening toeristenbelasting gemeente Landerd 2020 definitief (vervallen).docx (485.3K)
- 9 gewijzigde verordening toeristenbelasting gemeente Landerd 2020 definitief.docx (486.1K)
- 10 wijzigingen legesverordening 2020 en Onroerende zaakbelastingen 2020.docx (20.7K)
- Getekende Verordening afvalstoffenheffing 2020.pdf (163.4K)
- Getekende Verordening forensenbelasting 2020.pdf (151.0K)
- Getekende Verordening Legesverordening 2020.pdf (3.0M)
- Getekende Verordening lijkbezorgingsrechten 2020.pdf (633.9K)
- Getekende Verordening marktgelden 2020.pdf (120.5K)
- Getekende Verordening onroerende-zaakbelastingen 2020.pdf (266.4K)
- Getekende Verordening precariobelasting 2020.pdf (209.0K)
- Getekende Verordening rioolheffing 2020.pdf (311.8K)
- Getekende Verordening toeristenbelasting 2020.pdf (362.1K)
6.f - Bestemmingsplan Hoogheistraat 6-6a Schaijk
De Hoogheistraat 6a is samen met de Hoogheistraat 6, in het bestemmingsplan ‘Buitengebied’, opgenomen als agrarische bedrijfsbestemming, waarbij twee bedrijfswoningen zijn toegestaan. Initiatiefnemer woont met zijn gezin ruim 20 jaar in de bedrijfswoning Hoogheistraat 6a. Hij heeft echter geen binding meer met de agrarische bedrijfsactiviteiten op de locatie Hoogheistraat 6. Om deze strijdig situatie weg te nemen heeft initiatiefnemer verzocht om de bedrijfswoning om te zetten naar een ‘plattelandswoning’.
Op 19 februari 2019 heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan. Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 4 maart 2019 tot en met 15 april 2019 ter inzage gelegen. De volgende stap is de vaststelling van het bestemmingsplan door uw raad.
- Getekend raadsbesluit Vaststelling bestemmingsplan 'Hoogheistraat 6-6a' te Schaijk.pdf (58.1K)
- Raadsvoorstel BP Hoogheistraat 6-6a Schaijk.docx (53.2K)
- Raadsbesluit BP Hoogheistraat 6-6a Schaijk.docx (263.3K)
- 1.1 Regels BP Hoogheistraat 6-6a.pdf (394.9K)
- 1.2 Verbeelding BP Hoogheistraat 6-6a.pdf (392.9K)
- 1.3 Toelichting BP Hoogheistraat 6-6a.pdf (3.4M)
6.g - Bestemmingsplan Duifhuisstraat 2 Schaijk
De bestaande bedrijfswoning bij Stal Swanenberg is jaren geleden afgebrand. De resten staan nog op het terrein. Terugbouwen van een bedrijfswoning op de betreffende locatie is in verband met de doorontwikkelingsmogelijkheden van de locatie niet gewenst. Initiatiefnemer verzoekt de gemeente om medewerking te verlenen aan een bestemmingsplan om verplaatsing van de bedrijfswoning aan de Duifhuisstraat 2 naar de Zeelandsedreef (tussen nummer 23 en 25) mogelijk te maken. Voor deze ontwikkeling dient het bestemmingsvlak en bouwvlak van vorm te veranderen. Op 2 januari 2018 heeft het college een principebesluit genomen om medewerking te verlenen aan deze ontwikkeling. De raad wordt nu gevraagd het bestemmingsplan vast te stellen.
- Getekend raadsbesluit bestemmingsplan 'Duifhuisstraat 2'.pdf (57.0K)
- Raadsvoorstel BP Duifhuisstraat 2.docx (62.2K)
- Raadsbesluit BP Duifhuisstraat 2.docx (272.6K)
- VG BP incl. bijlagen.pdf (26.8M)
- 1.1 Regels BP Duifhuisstraat 2.pdf (353.9K)
- 1.1 Bijlage bij Regels BP Duifhuisstraat 2.pdf (18.1M)
- 1.2 Verbeelding BP Duishuisstraat 2.pdf (469.3K)
- 1.3 Toelichting BP Duifhuisstraat 2.pdf (3.8M)
- 1.3 Bijlage 1 bij Toelichting BP Duifhuisstraat 2.pdf (599.9K)
- 1.3 Bijlage 2 bij Toelichting BP Duifhuisstraat 2.pdf (3.0M)
- 1.3 Bijlage 3 bij Toelichting BP Duifhuisstraat 2.pdf (1.2M)
6.h - Invulling diverse raadscommissies
Op 31 mei 2018 heeft de gemeenteraad de leden benoemd voor de “auditcommissie”, de “raadscommissie functioneringsgesprekken burgemeester”, de “werkgeverscommissie griffier” en de “werkgroep bestuurlijke vernieuwing”.
Omdat de heer van Tiel voortaan vanuit Lijst Zeeland deelneemt aan de “raadscommissie functioneringsgesprekken burgemeester” is Maashorst Vooruit niet meer vertegenwoordigd. Maashorst Vooruit draagt de heer van den Heuvel voor.
Mevrouw Slegers heeft aangegeven onvoldoende tijd te hebben voor deelname aan de werkgroep bestuurlijke vernieuwing. Progressief Landerd draagt de heer Benneker voor als haar vervanger. De raad wordt voorgesteld de voorgedragen leden te benoemen.
- Getekend raadsbesluit invulling diverse commissies.pdf (50.0K)
- raadsvoorstel invulling diverse raadscommissies.docx (47.4K)
- raadsbesluit invulling diverse raadscommissie.docx (51.6K)
6.i - aansluiting ODBN bij werkgeversvereniging
Door de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren gaat voor de medewerkers van de ODBN, net als voor de meeste andere ambtenaren in Nederland, op 1 januari 2020 het private arbeidsrecht gelden. De CAR-UWO, welke nu geldt voor de rechtspositieregeling van de medewerkers van de gemeenten en de ODBN, vervalt op 1-1-2020. Om de medewerkers van de ODBN dezelfde arbeidsvoorwaarden te blijven bieden als andere gemeentelijke organisaties heeft het Dagelijks bestuur van de ODBN in de vergadering van 30 oktober 2019 het voornemen uitgesproken lid te worden van de Werkgeversvereniging voor Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO). De ODBN vraagt de deelnemers hiermee in te stemmen.
- Getekend raadsbesluit Aansluiting ODBN bij werkgeversvereniging.pdf (50.1K)
- Raadsvoorstel aansluiting ODBN bij werkgeversvereniging.pdf (25.5K)
- Raadsbesluit aansluiting ODBN bij werkgeversvereniging.docx (51.4K)
- Brief ODBN 106961 Gemeenteraden en Provincie.pdf (145.0K)
7 - ALGEMENE STUKKEN
7.a - besluitenlijst van de vorige raadsvergadering
De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vergadering van 24 oktober 2019 en van 7 november 2019 vast te stellen.
- Getekende besluitenlijst Raadsvergadering 24 oktober 2019.pdf (459.8K)
- Concept_Besluitenlijst_Raadsvergadering_24_oktober_2019.docx (275.9K)
- Getekende besluitenlijst Raadsvergadering 7 november 2019.pdf (322.8K)
- Concept_Besluitenlijst_Raadsvergadering_7_november_2019.docx (277.8K)
7.b - ingekomen stukken
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
VVD, DS97, RPP en PL hebben vragen over brief C1 milieuveiligheid rond Schuifelenberg 19.
- 20191121 Lijst ingekomen stukken voor de raad 12 december - definitief.pdf (392.8K)
- C1 Brief voor gemeenteraad Mevr. Meulenbroek.pdf (123.2K)
7.c - Ingekomen stukken m.b.t. afstemming besluitvormingsproces Landerd-Uden (ter kennisgeving)
In het protocol besluitvormingsprocessen (vastgesteld op 24 oktober 2019) is de afstemming van besluiten tussen Uden en Landerd geregeld. Stukken die door de raad van Uden aan de raad van Landerd worden voorgelegd staan op de lijst met ingekomen stukken onder categorie Z. In het protocol is opgenomen dat u in de gelegenheid bent om tot 5 werkdagen vóór de eerstvolgende (deze) raadsvergadering schriftelijke vragen te stellen over het besluit van de buurgemeente. De beantwoording van de vragen betrekt u bij de eventuele toetsing van het besluit.
- Z1 20191121 Raadsbesluit Programmabegroting 2020-2023 (getekend).PDF (208.1K)
- Z1 20191121 bijlage Raadsadvies Programmabegroting 2020-2023 (getekend).PDF (495.8K)
7.d - raadsinformatiebrieven
Via raadsinformatiebrieven informeert het college de gemeenteraad over de voortgang van bepaalde dossiers.
VVD wil een reactie geven op R6 Uitvoering Motie openbare toiletten in Landerd.
- 20191115 Overzicht RIB RV 12 december - definitief.pdf (425.3K)
- R1 Notitie Reikwijdte en detailniveau mestbewerkingslocatie.pdf (524.2K)
- R2 Arbitragezaak Attero nakoming volumeverplichting restafval.pdf (754.8K)
- R3 Perspectief op Werk.pdf (1.5M)
- R4 Septembercirculaire 2019.pdf (752.1K)
- R5 Ontwikkelingen jeugdhulp derde kwartaal 2019.pdf (905.7K)
- R5 bijlage 1 Overzicht jeugd 2019 3de kwartaal 2019 gemeente Landerd.pdf (316.3K)
- R5 bijlage 2 KPIs jaarrapportage 2018.pdf (211.9K)
- R6 20191114 Uitvoering Motie openbare toiletten in Landerd.pdf (794.0K)
8 - rondvraag
Raadsleden hebben tijdens de rondvraag gelegenheid vragen aan elkaar te stellen.